“об≥,
учень старшоњ школи!
ћожна
вид≥лити в≥с≥м основних умов, ¤к≥ й забезпечують виб≥р т≥Їњ чи ≥ншоњ
профес≥њ.
ѕо-перше,
це позиц≥¤ член≥в с≥м'њ. Ѕезумовно, батьки беруть активну участь
у вир≥шенн≥ питанн¤ про майбутнЇ своЇњ дитини. ЅуваЇ, що думка про
майбутню профес≥ю в юнака й д≥вчини не зб≥гаЇтьс¤ з думкою батьк≥в.
” цьому випадку необх≥дний конструктивний д≥алог, у ход≥ ¤кого
будуть вислухан≥ докази обох стор≥н ≥ знайдений компром≥сний
вар≥ант.
ѕо-друге,
це позиц≥¤ однол≥тк≥в. „асто дружн≥ зв'¤зки можуть дуже вплинути на
виб≥р профес≥њ. ќднак сл≥д пам'¤тати, що виб≥р профес≥њ Ђза
компан≥юї вже найближчим часом навчанн¤ може обернутис¤ по≠чутт¤м
незадоволеност≥ та розчаруванн¤.
ѕо-третЇ,
позиц≥¤ вчител≥в, класного кер≥вника. —постер≥гаючи за повед≥нкою,
навчальною активн≥стю учн¤, досв≥дчений педагог ставить свого роду
д≥агнози щодо ≥нтерес≥в, схильностей, характеру, зд≥бностей,
п≥дготовленост≥ учн≥в.
ѕо-четверте,
особист≥ профес≥йн≥ плани. ѕрофес≥йний план Ч це у¤вленн¤, образ,
тому багато особливостей план≥в ≥ ходу њхньоњ по≠будови залежать в≥д
складу розуму та характеру, досв≥ду людини.
ѕо-п'¤те,
зд≥бност≥. —л≥д зазначити, що спец≥альн≥ зд≥бност≥ визначають
можливост≥ людини дл¤ усп≥шного виконанн¤ певного виду профес≥йних
функц≥й. –озвиток спец≥альних зд≥бностей спираЇтьс¤ на в≥дпов≥дн≥
задатки, ¤к≥ ¤вл¤ють собою певн≥ вроджен≥ анатомо-ф≥з≥олог≥чн≥
особливост≥ нервовоњ системи. ” психолог≥њ розр≥зн¤ють к≥лька р≥вн≥в
розвитку спец≥альних зд≥бностей.
ѕо-шосте,
р≥вень домагань на сусп≥льне визнанн¤. ÷е ст≥йке, властиве певн≥й
людин≥ у¤вленн¤ про те, ¤кого м≥сц¤ серед людей заслуговуЇ сама
людина, називають р≥внем домагань. ¬ибираючи профес≥ю, важливо
по≠дбати про реал≥стичн≥сть своњх домагань на перший щабель
профес≥йноњ п≥дготовки.
ѕо-сьоме,
про≥нформован≥сть. ѕрипускаЇ знанн¤ особливостей об≠раноњ профес≥њ.
ѕо-восьме,
схильност≥. ≤нтереси можуть переходити у схильност≥ Ч прагненн¤
займатис¤ певною д≥¤льн≥стю, бажанн¤ до ц≥Їњ д≥¤льност≥. —правжн¤
схильн≥сть звичайно сполучаЇ у соб≥ ст≥йкий ≥нтерес до тих чи ≥нших
¤вищ д≥йсност≥ та ст≥йке прагненн¤ самому д≥¤ти в цьому напр¤мку.
’очетьс¤ звернути “вою
увагу на виб≥р майбутньоњ профес≥њ. им бути? Ќапевно, кожен вже
ставив це питанн¤ перед собою. ј доросл≥ задавали його “об≥ ще в
дитинств≥. ≤ тод≥ “и не задумуючись в≥дпов≥дав Ц космонавтом,
м≥л≥ц≥онером, л≥карем ≥ т.п. ј зараз ¤к≥ “воњ плани? —ьогодн≥
нараховуЇтьс¤ близько 40 тис. профес≥й, приблизно 500 з них щор≥чно
щезають ≥ ст≥льки ж зТ¤вл¤ютьс¤ знову. ожен з випускник≥в брав
участь у компТютерному д≥агностуванн≥ ≥ визначив св≥й ≥ндив≥дуальний
профес≥йний проф≥ль. ’очетьс¤ лише нагадати “об≥, ¤к≥ профес≥њ
в≥днос¤тьс¤ до твого особистого ор≥Їнтуванн¤.
ЂЋюдина-людинаї
¬едучий предмет прац≥ Ц люди, групи, колективи. ¬читель, л≥кар,
психолог, продавець, пров≥дник, екскурсовод, юрист, кер≥вник
оркестру, тощо.
ЂЋюдина-природаї
¬едучий предмет прац≥ Ц рослини, тварини, м≥кроорган≥зми. јгроном,
фермер, ветеринар, м≥кроб≥олог, рибалка, тощо.
ЂЋюдина - техн≥каї
¬едучий предмет прац≥ Ц техн≥чн≥ системи, обТЇкти, матер≥али, види
енерг≥њ. ѕовар, ≥нженер, машин≥ст, стол¤р, тесл¤, арх≥тектор,
електрик, ≥нженер-ф≥зик, монтажник, тощо.
ЂЋюдина-знакї
¬едучий предмет прац≥ Ц умовн≥ знаки, цифри, коди, штучн≥ мови.
оректор, бухгалтер, л≥нгв≥ст, програм≥ст, перекладач, ф≥нансист,
тощо.
ЂЋюдина-художн≥й образї
¬едучий предмет прац≥ - образи, умови њх побудови. омпозитор,
фотограф, модельЇр, актор, артист оркестру, редактор, скульптор,
дизайнер, тощо.
оли вибираЇш
майбутню
профес≥ю,
то потр≥бно памТ¤тати таке:
-
ЌемаЇ нец≥кавих
профес≥й, а Ї прац≥вники, ¤к≥
просто не любл¤ть своЇњ
профес≥њ.ўоб
вибрати профес≥ю, треба про нењ багато знати.
-
ўоб
знайти справу по душ≥, потр≥бно захоплюватис¤ р≥зними справами.
«м≥на захоплень - це процес пошуку своЇ≥ профес≥њ.
-
¬ибирати
профес≥ю сл≥д самост≥йно ≥ св≥домо.
-
ѕрофес≥йна
придатн≥сть Ц р≥ч набувна, а не етикетка людини на все житт¤.
-
ѕ≥д
час обдумуванн¤ майбутнього життЇвого шл¤ху важливо брати до уваги
реальну життЇву ситуац≥ю ≥ своњ особист≥ ¤кост≥.
‘ормула
правильного вибору :
Ђ“реба,
зможу, хочуї. ’от≥ти треба
дл¤ того, чого зможеш дос¤гти, а могти те, що корисно дл¤ людей.
-
ќбдумуванн¤
трудового майбутнього Ц розвТ¤занн¤
задач≥ з багатьма нев≥домими ≥ за великоњ невизначеност≥ даних. –изикуй,
помил¤йс¤, але виправл¤й помилки.
¬иб≥р профес≥њ Ц це виб≥р шл¤ху
навчанн¤ профес≥њ.
ѕрактичний психолог - ёл≥¤ —ерг≥њвна ѕогребн¤к
|