
Ђќбер≥ть св≥й стиль вихованн¤ї
јвторитарний стиль батьк≥вськоњ повед≥нки
-
батьки
надто сувор≥;
-
застосовують ф≥зичн≥ покаранн¤;
-
надм≥рно контролюють вс≥ вчинки дитини;
-
вимагають в≥д нењ пост≥йноњ пок≥рност≥;
-
обмежують право вибору дитини;
-
не
бажають ≥ти на компром≥с ≥з дитиною;
-
нетерпим≥ до дит¤чих недол≥к≥в ≥ про¤в≥в Ђдит¤чост≥ї.
Ћ≥беральний стиль батьк≥вськоњ повед≥нки
-
батьки зд≥йснюють незначний контроль за повед≥нкою дитини або
контроль узагал≥ в≥дсутн≥й унасл≥док байдужого ставленн¤ до
виконанн¤ батьк≥вських обов'¤зк≥в;
-
практикують вседозволен≥сть;
-
виконують ус≥ забаганки дитини;
-
невиправдано ≥деал≥зують свою дитину.
ќп≥кунський
стиль батьк≥вськоњ повед≥нки
-
батьки прагнуть пост≥йно бути поруч ≥з дитиною;
-
вир≥шують за дитину вс≥ проблеми;робл¤ть за дитину те, що може робити вона сама;
-
оточують дитину надм≥рною
увагою;
-
обмежують самоствердженн¤ дитини;
-
контролюють кожен крок дитини.
ƒемократичний стиль батьк≥вськоњ повед≥нки
-
батьки поважають особист≥сть дитини;
-
приймають дитину такою, ¤кою вона Ї;
-
дають зрозум≥ти дитин≥, що њњ справи Ї важливими й дл¤ них;
дов≥р¤ють своњй дитин≥;
-
дозвол¤ють своњй дитин≥ робити власний виб≥р;
-
заохочують самост≥йн≥сть дитини;
-
засуджують не саму дитину, а њњ вчинок;прислухаютьс¤ до думок дитини;
-
провод¤ть разом ≥з дитиною в≥льний час;
-
допомагають дитин≥ розвивати њњ зд≥бност≥.
јвторитарний
стиль вихованн¤ може призвести до в≥дхиленн¤ у повед≥нц≥. ќсобливо
тод≥, коли батьки прагнуть бачити свою дитину л≥дером. ƒитина мас
отримувати найвищ≥ бали з ус≥х пред≠мет≥в у школ≥, займати призов≥
м≥сц¤ на ол≥мп≥адах, вигравати спортивн≥ змаганн¤. “ака психолог≥чна
установка спри¤Ї по¤в≥ страху невдач≥, поразки. ѕост≥йне напруженн¤
спричин¤Ї прагненн¤ зв≥льнитис¤ в≥д неприЇмних стан≥в за допомогою
певних речовин. ƒитина втрачаЇ стимули до корисноњ д≥¤льност≥, в нењ
виникаЇ недов≥ра до людей, вона прагне уникати контакт≥в з ними.
ƒити≠на прагне зм≥нити сп≥лкуванн¤ з батьками, вчител¤ми на
сп≥лкуванн¤ з однол≥тками.
ќп≥кунський
стиль вихованн¤ (г≥пероп≥ка) загрожуЇ тим, що, зазнавши труднощ≥в
повс¤кденного житт¤, не маюч≥ необ≠х≥днихнавичок њх подолати, людина
часто зазнаЇ поразки. ј це в свою чергу спричин¤Ї почутт¤
невпевненост≥, п≥двищуЇ р≥вень тривожност≥, розвиваЇ почутт¤
безпорадност≥, комплекс неповно≠ц≥нност≥. ћожуть з'¤витис¤
в≥дхиленн¤ у повед≥нц≥ Ч прагненн¤ штучно зм≥нити псих≥чний стан.
ѕоблажливий стиль вихованн¤ (л≥беральний) може призвес≠ти до
входженн¤ дитипи до асоц≥альних груп, оск≥льки у нењ не сформувалис¤
психолог≥чн≥ механ≥зми, необх≥дн≥ дл¤ самост≥йноњ, в≥дпов≥дальноњ
повед≥нки у сусп≥льств≥. «годом так≥ д≥ти конфл≥ктують з тими, хто
њм не п≥дко≠р¤Їтьс¤. ¬они не здатн≥ враховувати ≥нтереси ≥нших
людей, встановлювати ст≥йк≥ емоц≥йн≥ зв'¤зки, не готов≥ до обмежень
≥ в≥дпов≥дальност≥. « ≥ншого боку, сприймаючи брак правиль≠ного
вихованн¤ з боку батьк≥в ¤к ви¤вленн¤ байдужост≥ й емо≠ц≥йного
неприйн¤тт¤, дитина в≥дчуваЇ страх ≥ невпевнен≥сть, внутр≥шню
порожнечу, ¤ка викликаЇ порушенн¤ в емоц≥йн≥й сфер≥ дитини.
ƒемократичний
стиль вихованн¤ (авторитетний, ор≥ентований на сп≥впрацю) заохочуЇ
особист≥сну в≥дпов≥дальн≥сть дитини в≥дпов≥дно до њњ в≥кових
можливостей. ƒитина присутн¤ п≥д час обговоренн¤ с≥мейних проблем,
бере участь у прийн¤тт≥ р≥шень, висйуховуЇ та обговорюЇ думки та
поради батьк≥в.
ќптимальним дл¤ с≥мейного вихованн¤ вважаЇтьс¤ демократичний
стиль, ¤кому притаманний високий р≥вень вербального сп≥лкуванн¤ м≥ж
д≥тьми ≥ батьками; готовн≥сть батьк≥в прийти на допомогу д≥т¤м; в≥ра
батьк≥в в усп≥шну самост≥йну д≥¤льн≥сть дитини; адекватний
батьк≥вський контроль. јле в нестандартних, екстремальних ситуац≥¤х
доц≥льним буде вдатис¤ до авторитарного стилю (вз¤ти кер≥вництво у
своњ руки за браком у дитини життЇвого досв≥ду ≥ самосв≥домост≥
дорослоњ людини).
”
складних дл¤ сучасноњ с≥м'њ умовах найб≥льше потерпають д≥ти. “ому
сл≥д шукати п≥дходи до вихованн¤ дитини ¤к ≥ндив≥≠дуальност≥,
створюючи таке середовище, в ¤кому вона активно розвиватиметьс¤.
Ѕажаю
¬ам терп≥нн¤ ≥ наснаги у вихованн¤ дитини!ѕрактичний психолог Ц ёл≥¤ —ерг≥њвна ѕогребн¤к
|